Co możemy zrobić, żeby dobrze przez to przebrnąć?

Z każdej strony jesteśmy zasypywani zatrważającymi wiadomościami, media sieją panikę, ale mało kto nas informuje o konstruktywnych działaniach, o tym, co możemy zrobić?  

Jak mogę wesprzeć układ odpornościowy?

Co mi służy, a czego powinnam unikać?

Teraz będzie ciut naukowo, ale postaram się przedstawić to jak najprościej. ACE2 to enzym, do którego koronawirus potrafi się w naszym organizmie przyczepić (zwłaszcza w tkance płuc), więc im wyższy poziom ACE2, tym większa podatność na zachorowanie, tym cięższy przebieg choroby. Im więcej ACE2 w organizmie, tym więcej miejsca dla wirusa aby się zagnieździć.

Co zwiększa poziom enzymu ACE2 w organizmie?

  • Palenie tytoniu i zanieczyszczenie powietrza
  • Inhibitory ACE (np. leki przeciw wysokiemu ciśnieniu, niektóre leki na cukrzycę)
  • Lęk i stres, więc wszechobecna w mediach panika trafia nas tu w bardzo czuły punkt systemu immunologicznego (tu badanie na temat ACE2 i stresu)

Acerola to prawdziwa bomba witaminowa! zdj.: Ponciano, pixabay.com

Co możemy zrobić?

W tym filmie (po niemiecku) doświadczony lekarz dr Jenö Ebert wyjaśnia, co możemy zrobić, aby wzmocnić swój system odpornościowy. Od pięćdziesięciu lat jest lekarzem, więc swoje wie 😉

Jego zalecenia (które osobiście mogę tylko potwierdzić) w skrócie:

  • dbać o wystarczający poziom witaminy D (dr Ebert zaleca witaminę D3 5000-8000 I.E. plus witaminę K2 100 µg)
  • witamina C (profilaktycznie 1000-1500 mg dziennie) – osobiście to ja wolę naturalną witaminę C (np. ekstrakty z dzikiej róży, aceroli, rokitnika…), ale on zadowala się także sztuczną witaminą C (tzn kwasem askrobiniowym). W przypadku zachorowania, dawkę trzeba znacząco zwiększyć. W Chinach skutecznie leczono chorych na koronawirusa infuzjami z witaminą C. Wyniki były tak obiecujące, że aktualnie przeprowadza się badania na większą skalę. Szpitale w Nowym Jorku także stosują witaminę C w walce z koronawirusem.
  • Hipertermia, czyli ciepło! Sauna, gorące kąpiele itp., ponieważ wirus umiera w wysokich temperaturach (dlatego przedwczesne obniżanie gorączki wcale nie jest dobrym pomysłem).
  • Równowaga emocjonalna, nie dać ponieść się lękom (rozmowa z innymi, medytacja, spacery w lesie, sesje terapeutyczne online). Niedawno w wpisie na Facebooku przedstawiłam ćwiczenie oddychania 4-7-8, na które istnieją już nawet aplikacje na telefon. Wim Hof także udostępnia instrukcje ćwiczeń gratis – na jego stronie oraz na Facebooku. A tu fajny filmik o lęku i jak możemy mu przeciwdziałać (po angielsku, ale polskie napisy).

 

No i jeszcze od siebie dodam…

  • Zdrowe odżywianie: teraz mamy naprawdę wystarczająco dużo czasu na gotowanie ;), a dobry stan naszego mikrobiomu jelitowego jest kluczem do odpowiedniego funkcjonowania naszego układu odpornościowego. A zawartość jelit zależy od tego, co jemy: śmieciowe jedzenie zwiększa podwyższa stan zapalny w organizmie, a to nigdy nie jest dobrym pomysłem. Co dopiero teraz. I nie, mrożona pizza naprawdę nie chroni przed infekcjami. Papier toaletowy też nie.
  • Ruch! Tak, wiem, niby o tym wiemy, tylko że zapominamy i tak łatwo można się przyzwyczaić do kanapy ;). Im więcej aktywności fizycznej, tym lepiej radzimy sobie z wszystkimi rodzajami stresu (sport obniża poziom hormonów stresu). Przebywanie w przyrodzie nie tylko sprawia, że się uspokajamy i lepiej czujemy, ale okazuje się być prawdziwym skarbem dla naszego systemu odpornościowego (badanie z Japonii, a tu cała kolekcja)

 


.
 

Porady babci w czasach kryzysu

Ale warto słuchać doświadczonych menedżerów kryzysowych, to znaczy babci. Mówiła, żeby mieć zapasy w domu na przynajmniej dwa tygodnie i wystarczającą ilość gotówki w domu. Bo ani bankom, ani rządom za bardzo ufać nie można (nic za to nie mogę, to moja babcia tak mówiła 😉 ). Może nie będzie to potrzebne, no ale co w doma, to w doma, aby znów zacytować babcię. A patrząc na to co się dzieje, to ten system finansowy musi się załamać.

No ale jak mówią Chińczycy: każdy kryzys jest również szansą. Może potem zbudujemy system, który będzie sprawiedliwy i zrównoważony, i w którym wszyscy będziemy mogli godnie żyć.

.